Start » Samlade vittnesmål

Samlade vittnesmål

  • Ledningens svar: sök nytt jobb

    Ledningens svar: sök nytt jobb

    ”Gullviksskolan i Malmö sköts så dåligt av ledningen att flera ur personalen valt att sluta. Det förekommer dagliga konflikter och kränkningar mellan eleverna. Personalen sliter och har dagliga samtal med eleverna. Vårdnadshavare kontaktas, det bokas tid för möten och konsekvenstrappan gås igenom. Kränkningsanmälningar skrivs och läggs i arkiv (det vill säga inget händer med dem).…

    Läs mer

  • Anpassad grundskola undermåligt anpassad, Videdalsskolan

    Anpassad grundskola undermåligt anpassad, Videdalsskolan

    ”Skolan är sedan ett år tillbaka central synverksamhet i Malmö. Dock är varken lokaler eller organisation anpassat för detta. Nödlösningar görs hela tiden. Elever lämnas utan vuxet stöd efter skoltid, det organiseras inte kring dessa elever eller säkerställs att de har det stöd de har rätt till. Detta är alltså elever som har synnedsättningar i…

    Läs mer

  • Gymnasieelevens speciallärare omplacerad, Storstockholm

    Gymnasieelevens speciallärare omplacerad, Storstockholm

    ”Jag kommer inte kunna ta examen på grund av att jag läste om matte 1 i 2an och är nästan klar, men dem placerade om min enda speciallärare.” – Elev på gymnasieskola, Storstockholm

    Läs mer

  • Mer jobb men personalen blev 8 färre på Videdalsskolan

    Mer jobb men personalen blev 8 färre på Videdalsskolan

    En anställd på Videdalsskolan i Malmö berättar hur personalen minskats sedan förra läsåret trots att elevunderlaget snarare kräver mer personal. ”Skolan har dragit ner rejält på lärare i fritidshem, elevassistenter och annan personal som jobbar under skoltid och fritidstid. Verksamheten har minskat med 8 tjänster sedan förra läsåret. Elevunderlaget är detsamma, dock har det tillkommit…

    Läs mer

  • Mentorsuppdrag tidskrävande och ger dåligt samvete, Stockholmsskola

    Mentorsuppdrag tidskrävande och ger dåligt samvete, Stockholmsskola

    En lärare på en skola i Stockholm berättar hur uppdraget som mentor åt elever tar för mycket tid och skapar dåligt samvete. ”Mentorsuppdraget slukar enormt mycket tid och alstrar dåligt samvete. Läraruppdraget är det jag själv uppfattar som mitt jobb, men jag gör aldrig tillräckligt på grund av att mentorsuppdraget svämmar över.” – Lärare på…

    Läs mer

  • ”Just nu är situationen ohållbar”

    ”Just nu är situationen ohållbar”

    En månad innan årets skolavslutning delar en anställd med sig av situationen på Eriksfältsskolan i Malmö. ”Personal har sedan tre veckor tillbaka frågat efter samtal hos psykolog eftersom många mår dåligt, men har i dagsläget fortfarande inte fått någon återkoppling. Situationen är ohållbar och bristen på information och en säker plan för framtiden har skapat…

    Läs mer