Start » Samlade vittnesmål » Särskild undervisning

Etikett: Särskild undervisning

  • ”Just nu är situationen ohållbar”

    ”Just nu är situationen ohållbar”

    En månad innan årets skolavslutning delar en anställd med sig av situationen på Eriksfältsskolan i Malmö. ”Personal har sedan tre veckor tillbaka frågat efter samtal hos psykolog eftersom många mår dåligt, men har i dagsläget fortfarande inte fått någon återkoppling. Situationen är ohållbar och bristen på information och en säker plan för framtiden har skapat…

    Läs mer

  • ”Min sons enda trygghet åker ut”

    ”Min sons enda trygghet åker ut”

    ”Min son går i årskurs 2. I vintras klarade han inte längre att vara i klassrummet (skolskador och ångest på grund av bristande socialt och pedagogiskt vuxenstöd sedan F-klass, med 50–75% frånvaro) och fick efter mycket tjat från mig plats i en SU-grupp på heltid. Socialpedagogen som drog igång SU-verksamheten 2022 blev den första som…

    Läs mer

  • Skolhaveriet i Svalöv – del 2

    Skolhaveriet i Svalöv – del 2

    Detta är del 2 av ”Skolhaveriet i Svalöv”. I del 1 beskrevs bakgrunden till skolans situation i Svalöv. Här fortsätter beskrivningen av nedskärningarnas konsekvenser. ”På en skola fanns tidigare en välfungerande särskild undervisningsgrupp vars elever kunde undervisas i ett mindre sammanhang men ändå hade möjlighet till social samvaro med klasskamraterna. Av ekonomiska skäl lades denna…

    Läs mer

  • Värner Rydén: Budget före barnens behov

    Värner Rydén: Budget före barnens behov

    ”Till nästa årskurs dvs HT-23 kommer SVA-läraren inte få utrymme att erbjuda samtliga elever SVA-undervisning som eleverna har RÄTT till.” – Anställd på Värner Rydénskolan En anställd på Värner Rydénskolan i Malmö berättar att nedskärningarna i årets budget märks tydligt. Färre elever får det stöd de behöver och har rätt till. Det kan handla om…

    Läs mer

  • Personal som kämpar och vrider in och ut på sig själva

    Personal som kämpar och vrider in och ut på sig själva

    Malmö: En anställd vittnar om elever i behov av elevassistent som inte får det p g a brist på resurser. De har vid skolan flera elever som behöver en särskild undervisningsgrupp, men som tvingas gå kvar på skolan utan det stöd de behöver för att väntetiden till plats i särskild undervisningsgrupp är minst ett år.…

    Läs mer