”Min son går i årskurs 2. I vintras klarade han inte längre att vara i klassrummet (skolskador och ångest på grund av bristande socialt och pedagogiskt vuxenstöd sedan F-klass, med 50–75% frånvaro) och fick efter mycket tjat från mig plats i en SU-grupp på heltid.
Socialpedagogen som drog igång SU-verksamheten 2022 blev den första som såg min son på riktigt, som nådde fram. Han är nu den enda min son litar på, den enda som får honom att ibland klara av att gå till skolan.
Nu har socialpedagogen och de två assistenter som också jobbar i SU-gruppen blivit uppsagda. SU-gruppen ska finnas kvar, men utökas från F–3 till F–5, och ska ledas av en äldre redan anställd lärare och en redan anställd fritidspedagog.
Det blir alltså fler elever och färre pedagoger. Och min sons enda trygghet åker ut.
Han vet inte om det här än. Jag bävar för hur han ska ta det.”
– Förälder, skola i Stockholms innerstad
Bild: Arvid Ruding, CC BY-SA 2.0
Lämna ett svar